Leilighet i Spania

Vestvendt 4-roms leilighet med sol, utsikt
og kort vei til alle fasiliteter

LEILIGHETEN
Vår leilighet på solkysten i Spania er nå ferdig, selv om vi fremdeles har noen små ting på listen som utbygger har lovet å utbedre så snart som mulig. Den er fullt ut møblert fra Ikea Malaga, og er utrustet med bl.a. ventilasjon, varme & kuldeanlegg, wifi på alle rom og på terrassene, TV i stuen med bl.a. NRK og muligheter til å streame fra bl.a. Netflix og HBO Nordic, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskemaskin, støvsuger, kaffetrakter, brødrister, vannkoker, og det meste ellers man trenger for å bo i egen leilighet. Vi har 3 soverom med 2 doble senger på hvert rom. I tillegg er det mulig å reie opp en dobbelseng i stuen, da sofaen er sovesofa. Det er spisebord både i stuen og ute på den store terrassen, der det også er en koselig sittegruppe med en 2-seter, 2 stoler og bord. Dessuten 2 liggestoler for dem som vil sole seg på terrassen om ettermiddagen. Vi har lagt ut bilder fra leiligheten litt lenger nede på siden.
FELLESOMRÅDER
Nå kan altså våre medlemmer leie denne leiligheten for en meget rimelig pris, og reise ned til sol og varme på solkysten. Dessverre har sameiet  vårt «Urbanization Jardinana Azalea», fremdeles en rekke uoverenstemmelser med utbygger på ulike områder, men det er hyret inn en advokat som følger saken opp videre på vegne av sameiet. Et av områdene det har vært store problemer med, er driften av svømme bassengene i fellesområdet. Det er fire basseng, derav en Jacuzzi, og tre større bassenger, henholdsvis barnebassenget, det store bassenget, og det oppvarmede bassenget, eller vinterbassenget om man vil. I sommer har ett eller flere basseng vært stengt til enhver tid på grunn av driftsproblemer med klorinering og PH. Dette er problemer vi har slitt med siden utbyggingen var ferdig i 2018/2019. I korte perioder har alle fire basseng vært stengt på grunn av disse problemene. Styret i sameiet og ledelsen i administrasjonen jobber kontinuerlig med å få rettet opp feilene og etablere stabil drift, men i verste fall må hele maskineriet skiftes ut. En stor fordel er i alle fall at stranden i la Cala bare ligger noen hundre meter unna, og den har i år mottatt utmerkelsen «Blue Flag» for sine kvaliteter.
REKLAMASJON
Vær ops på at våre medlemmer IKKE kan reklamere eller be om prisreduksjon på grunn av kjente utbedringer i leiligheten vår, eller i fellesområdene våre, eller om nye feil oppstår under oppholdet i leiligheten eller i fellesområdene. Det er enkelt fortalt fordi foreningen ikke leier ut til markedspris på det åpne markedet, men bare til våre medlemmer, og utelukkende for dekning av løpende utgifter som skatt, strøm, vann, kommunale avgifter, advokat, internett, TV, osv. Leier man en flunkende ny leilighet til sterkt redusert pris av sin egen forening, må man tåle litt ulemper om de skulle oppstå. Man må ta en for laget, kan vi vel si.
På sikt, om vi starter med utleie på det åpne markedet, og til markedspris, så vil disse leietagerne selvsagt kunne reklamere på feil, mangler osv. på vanlig måte.
PRISER
Når det gjelder leie av leiligheten, har styret bestemt at vi i det første driftsåret kun leier ut til medlemmer. Så får vi evaluere i ettertid om dette gir tilstrekkelig belegg til å forsvare de løpende utgifter. Prisen er satt til kr. 700 pr. døgn, hvilket utgjør kr. 4.900 pr. uke. I tillegg kommer nøkkelutlevering, utvask, vask av sengetøy, håndklær, osv på ca. 85 Euro. Ved sein ankomst (nøkkelutlevering etter kl. 22.00) betales ca. 35 Euro ekstra. Dette betales direkte til vår svenske vert Elisabeth.
Er du interessert i leie leiligheten vår fremover, så send inn skjema fra våre nettsider, så blir søknaden behandlet så fort vi er klar.

KORONA
På grunn av Korona situasjonen må man selv følge med på gjeldende regler og reiseråd, og på egen regning og risiko vurdere om man vil reise til Spania, om flyet kan bli kansellert, om man får karantene ved hjemkomst, om reiseforsikringen gjelder helt eller delvis, hva som skjer om man blir syk i Spania, osv. Du kan lese mer om gjeldende reiseråd her:

La Cala de Mijas, anlegget og leiligheten

Anlegget har trappefri adkomst med heis, bevoktet adkomst, garasje med parkeringsplass og sportsbod i underetasjen, oppvarmet bassengområde med hele 4 basseng, solstoler, trenings-rom, og bar ved bassenget. Det er gå-avstand til butikker, markedet (hver onsdag og lørdag), la Noria Golfbane, la Cala sentrum med taxi holdeplass, butikker og spisesteder, og gatene ned mot stranden. Anlegget består av 3 store leilighets-blokker i bakkant, samt et stort bassengområde i midten foran, med «Town houses» på hver side. Hele anlegget ligger sydvest vendt med utsikt over la Cala og havet. Vår leilighet ligger i 2. etg. i blokken nærmest la Cala, og inneholder hele 3 soverom, 2 bad, vaskerom, åpen stue/kjøkken løsning, og ikke minst en stor terrasse med utemøbler, og utekjøkken i front, og en liten terrasse med morgensol i bakkant.

La Cala de Mijas

La Cala de Mijas betyr mijasviken og var tidligere en liten fiskelandsby. La Cala de Mijas, eller bare La Cala som man sier på folkemunne, ligger noen kilometer fra Fuengirola i retning Marbella. I dag er det mer en badeby, men har en voksende befolkning i moderne boligområder hovedsakelig på den andre siden av kystveien A7. I sentrum av La Cala er det er stort utvalg av butikker og restauranter og det er et naturlig handelssentrum for alle som bor mellom El Faro og Calahonda.

I La Cala er det en meget fin strand og på strekningen mellom La Cala og Marbella ligger flere av de vakreste strendene på Costa del Sol. Drar du til Calahonda, finner den lengste stranden på Costa del Sol. Stranden er 4,5 km lang og 25 meter bred. Her finnes det masse strandbarer, såkalte chuiringuitoer, og du kan leie solsenger, men Stranden i Calahonda har også rolige områder der det ikke er så mange mennesker. Like vest for Calahonda ligger Cabopinostranden.

I Nabokommunen Fuengirola finnes enda flere flotte strender, mange med utmerkelsen Blått Flagg for renhet og tilgjengelige tjenester. Her er det også en hundestrand.

Klimaet i La Cala
Klimaet i La Cala de Mijas regnes som subtropisk. Om sommeren, dvs fra mai til august, er det varmt og skyfritt så og si hver eneste dag. August er den varmeste måneden og temperaturen ligger på rundt 30 grader på dagtid i La Cala de Mijas. Totalt er det 300 soldager i året i La Cala. Januar er den kaldeste måneden og da ligger temperaturen på rundt 16 grader på dagtid i La Cala. I mars, april og november ligger temperaturen på rundt 20 grader på dagtid i La Cala.

Klimaet

Restauranter

Det er en utrolig stort utvalg av restauranter av alle typer og i alle prisklasser i La Cala de Mijas. I sentrum av La Cala og nede ved stranden ligger det flere restauranter med mat fra hele verden.

Alterativ overnatting

Hotell i La Cala
Hvis du ønsker å bo i nærheten av stranden er VIK Gran Hotel Costa del Sol et godt alternativ. Og hvis det er nærhet golfbaner du søker så er La Cala Golf Resort med 3 18-hulls baner er et godt valg. Uansett hvilket område du velger, så finnes det hotell i La Cala i alle prisklasser.

Et greit sted å lete etter hotell i La Cala er hotels.com der du ofte får en lavere pris enn dersom du bestiller direkte fra hotellene.

Feriebolig i La Cala
Et alternativ til å bo på hotell er å leie leilighet eller hus mens du er på ferie i La Cala. Mange foretrekker dette fordi det gir en større komfort ved at man har et eget kjøkken der man kan tilberede sine egne måltider.

Mange nordmenn eier leilighet eller hus i La Cala som de leier ut på ukesbasis til andre ferierende nordmenn. Det finnes mange steder du kan finne slike boliger for korttidsleie, men et bra nettsted du kan lete på er www.spaniaferiebolig.com

Severdigheter

Severdigheter i La Cala
For en turist er det mye å se og gjøre i nærheten av La Cala. Den hvite fjellandsbyen Mijas Pueblo er veldig vakker med utsikt over Costa del Sol og er egnet som en dagstur. Du kan komme deg dit med bil eller buss fra Fuengirola. Mijas Pueblo er full av suvenirbutikker hvor du kan kjøpe tradisjonell keramikk og skinnvarer, besøke den meget spesielle tyrefekterarenean, du kan ta esel-taxi eller du kan klatre opp til toppen av fjellet eller nyte en nydelig middag med utsikt over Costa del sol.

Dyrehagen i Fuengirola er svært liten, men plassen er godt utnyttet. Dyrehagen er innredet med dyrets naturlige habitater, og du kommer svært nær dyrene. I 2004 ble dyrehagen kåret til Europas beste.

Gibraltar
 ligger vest for Marbella, og er et av stedene du bør se og oppleve mens du er her.

Ronda kan nås med buss eller bil fra La Cala. Ronda er delt i to av en dyp kløft, og det sies at under diktaturet ble Francos motstanderne kastet ned i dette juvet.

Malaga er hovedstaden i Málaga-provinsen, og er full av gamle bygninger og monumenter for dem som er interessert i spansk historie og kultur. Den gamle arabiske palasset Alcazaba ligger på en høyde over Malaga. Stemningen i disse ruinene vil ta deg tilbake til middelalderen.

Marbella er jet-setens mekka på Costa del Sol. I Marbella går kjendiser side om side med turister og Saudiarabiske prinser.
Det er også mange fine steder å besøke bare noen få timers reise fra La Cala de Mijas, slik som SevillaGranadaCordoboba og selvfølgelig Tarifa. Du kan også besøke Tanger i Nord-Afrika som enklest nåes med hurtigbåt 35 minutter fra Tarifa.

Aktiviteter i La Cala
Foruten soling, bading og diverse vannsport er La Cala omgitt av golfbaner i alle himmelretninger. Det er en hele 15 golfbaner å velge mellom i kommunen. Den største er La Cala Resort med tre 18 hulls baner.

Den eneste galoppbanen på Costa del Sol, Hipodromo Costa del Sol, ligger ovenfor La Cala de Mijas. Det arrangeres en rekke aktiviteter som hesteveddeløp sent på kveld om sommeren, noen ganger konserter og noen ganger hesteshow.

Festivaler i La Cala
La Cala de Mijas har selvfølgelig flere festivaler gjennom hele året. I begynnelsen av Juli er det ølfestival på feriaplassen, i midten av juli feires fiskernes og sjømennenes skytshelgen Virgen del Carmen og i slutten av juli er det romeria med påfølgende feria i La Cala. Ved det gamle vakttårnet nede ved stranden er levende musikk og god stemning i hele august. Påskefeiringen er ganske annerledes i Spania enn i Norge. Da fylles gatene med prosesjoner hvor man bærer enorme figurer av Jesus og Maria gjennom gatene og byen er fylt med folk. Blant julens høydepunkter inkluderer Trettendedagsjul med «Cabalgata» som er en stor prosesjon, inkludert de tre hellige konger. Ta kontakt med turistkontoret i Mijas for detaljer og datoer.

Leiebil

Det finnes et stort utvalg av leiebilselskaper i La Cala, alt fra store kjeder til lokale utleiere. Dersom du ankommer med fly kan du også hente leiebilen på flyplassen i Malaga.

Reise og transport

Mijas ligger ca 25 minutters kjøring fra Malaga flyplass og ca 8 minutter fra lokaltoget i Fuengirola. Fra Malaga flyplass, kan du reise til de fleste store byer i Europa uten å bytte fly.

Nærmeste togstasjon ligger i Fuengirola. Med lokaltoget kan du besøke flere steder mellom Fuengirola og Malaga, for eksempel Benalmadena og Torremolinos. Sjekk togtidene på www.renfe.com

Bussene går flere ganger i timen til Marbella og Fuengirola. Du kan sjekke bussrute på Portillo sine nettsider portillo.avanzabus.com

Shopping

I La Cala sentrum er det en stor gratis parkeringsplass omgitt av masse butikker, cafeer og restauranter. Det ligger også butikker i smågatene ned mot havet. Her får man tak i det meste. Marked arrangeres hver onsdag og lørdag på feriaplassen i La Cala og der får man tak i alt mellom himmel og jord slik som smykker, klær, sko, belter, gaver, frukt, grønnsaker, oliven, nøtter med mer.

Spanskkurs

Dersom du ønsker å lære deg spansk fra grunnen av eller dersom du ønsker å forbedre dine spanskkunnskaper, så er La Cala et ypperlig valg. Fordelen med å ta et spanskkurs i La Cala er at du får praktisert dine spanskkunnskaper på fritiden din.

Urb. Jardinana Azalea, block 1, apt. 14
Calle Sierra de Baza S/N
La Cala de Mijas
29649 Mijas Costa
Malaga, Spain

Kun for medlemmer

Booking rutiner og priser

Pris for leie av leiligheten: kr 700,- pr. dag. I tillegg kommer egenbetaling for vask og nøkkelservice direkte til vår svenske vert Elisabeth ved ankomst. Pris for nøkkelservice og vask er ca. 85 Euro. I tillegg kommer ca. 35 Euro ved sein ankomst (etter kl. 22.00).

I skoleferien (20. juni – 20. august) kan man kun leie 1 uke, fortrinnsvis lørdag til lørdag. Ellers vil det være inntil 2 ukers leieperiode. Avbestillingsfrist:
Senest 1 mnd. (30 dager) før starten på leieperioden. (NB: Avbestillingsgebyr på kr 1.000,- vil da påløpe).
Ved avbestilling etter denne fristen vil betalingen ikke refunderes. Tips: Da er det smart med en avbestillingsforsikring.

Sjekk tilgjengelighet på leiligheten i kalenderen, og send inn din reservasjons forespørsel via skjemaet nedenfor. Dersom reservasjonen din godkjennes, får du tilsendt betalingsinformasjon med betalingsfrist, samt annen relevant info.

Når betaling er registrert mottatt innen fristen, merkes perioden i kalenderen som booket. NB! Det er foreløpig utelukkende våre medlemmer som kan leie, og som står personlig ansvarlig for leieforholdet, også som erstatningspliktig ved skader o.l. Nøkkelen i Spania blir kun utlevert mot fremvisning av medlemmets pass, ved personlig fremmøte.

Ledig
Opptatt
Under behandling
Oktober 2020
November 2020

Reservasjonsskjema

Send inn ditt reservasjons ønske, så vil det bli behandlet så snart vi har mulighet til det.  Det forventes en innkjøringsperiode fremover før alle våre rutiner er på plass.